28/06/2022

Fritiden er din egen!

    Fritiden er din egen, brug den fornuftigt.
    Massage

    Når vi har fået en sportsskade, så bliver vi som regel meget frustrerede. Det er nemlig meget irriterende at skulle sidde og se på, imens de andre på holdet spiller en kamp eller deltager i en konkurrence. Vi ville nemlig gerne selv være med. Men fordi vi har lært, at vi skal høre efter hvad vores fysioterapeut eller læge har sagt, så sidder vi der og piner os selv. Vi er jo en del af holdet. Vi skal vide, hvad der foregår. Også selv om det bare er som tilskuer. Er der noget, vi kan gøre for at forebygge sportsskader? Ja, det er der faktisk. Vi kan nok ikke gardere os helt imod dem.

    Følg de gode råd

    Men der er nogle gode råd og værktøjer, som vi kan bruge for at formindske chancen for at få en sportsskade:

    Først og fremmest, så skal vi høre efter, hvad vores træner fortæller os. Det vil sige, at vi skal lære at være ret selvdisciplinerede. Vi skal jo være en del af et team. Det betyder, at vi skal holde igen, når vi får besked på det – og give alt, hvad vi har i os, når vi får besked på det. I den forbindelse skal vi også lære at lytte til vores krop. Fortæller den os, at det gør ondt et eller andet sted, så skal vi stoppe op i tide. Kroppen har muligvis kun brug for lidt hvile. Vi bør derfor give kroppen hvile. Den skal have lov til at restituere sig.

    En massagepistol er god

    Og vi kan hjælpe den godt på vej til det ved at bruge fx en massagepistol, som kan hjælpe de ømme og smertende muskler med at komme sig over den belastning, vi har udsat dem for. En god massagepistol kan nemlig rettes direkte imod et punkt eller område på kroppen, hvor der er smerte. Den hjælper til, at blodcirkulationen sker lidt hurtigere der. Dermed bliver der renset ud – musklerne får den nødvendige energi samtidigt med, at der bliver renset ud i nogle af de affaldsstoffer, som naturligt bliver produceret i vores system under træningen.

    Andre muligheder

    Vi kan også bruge et andet værktøj, som dog ikke er så mobilt som en massagepistol, men som i den grad, er meget effektivt. Vi kan nemlig bruge Recovery Boots – se her. Det er et par støvler, som indeholder et bestemt antal kamre, hvorigennem der bliver sendt strøm. Når vi tager et par Recovery Boots på benene, vil de dermed kunne massere hele systemet i benene. Det sikrer også, at blodcirkulationen bliver sat i gang, og dermed får du renset affaldsstoffer væk. Du får samtidig tilført den energi, som dine muskler har brug for, så de kan reparere de skader, du eventuelt har forvoldt dem under træning. Det er slet ikke usædvanligt, at der sprænger nogle fibre i en muskel under træningen. Ofte lægger du ikke mærke til det. Du kan bare mærke ømheden efter træningen. Men ømheden er et tegn på, at dine muskler ikke har kunnet tackle den udfordring, du gav dem. De skal derfor reparere sig selv. Et par Recovery Boots hjælper dem til at gøre det.

    Alle